Zestaw ćwiczeń logopedycznych

Drodzy rodzice, przygotowałam dla Państwa dzieci zestawy ćwiczeń na poszczególne etapy rozwoju mowy.
Wykonujcie ćwiczenia wspólnie z dziećmi przed lustrem, dbajcie o to, aby wpleść je w rytm dnia, w tzw. międzyczasie.
Ćwiczenia buzi i języka polecam dzieciom młodszym w wieku 3-4 lat. Są to ćwiczenia autokontroli ułożenia narządów mowy. Dziecko ma świadomość w jakiej pozycji znajduje się język, buzia, żuchwa. Umie nad tymi narządami panować.
Ćwiczenia do głosek sz, ż, cz, dż proponuję dla dzieci w wieku 5-6 lat. W tych ćwiczeniach ważna jest pionizacja języka, czyli świadomość, że język znajduje się za górnymi zębami.
Ćwiczenia do głoski r polecam dzieciom w wieku 6-7 lat, które mają jeszcze problem z poprawną artykulacją głoski r. W tych ćwiczeniach usprawniamy czubek języka, powodując jego drgania niezbędne do prawidłowej wymowy głoski r.
Powodzenia, miłej zabawy :)
W razie pytań rodzice mogą się ze mną kontaktować poprzez maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pozdrawiam
Katarzyna Ziarek
logopeda

 

Ćwiczenia wspomagające do ćwiczeń głoski r wykonujemy je zawsze przy otwartej buzi, język za górnymi zębami na wałku dziąsłowym

 

1. Rozpłaszczony czubek języka dotyka wałka dziąsłowego, za górnymi zębami. Wałek dziąsłowy można uwrażliwić zimną łyżeczką, dotykając łyżeczką za górnymi ząbkami i delikatnie skrobiąc po grudkach dziąsła.

2. Mówimy: de,de,de,de,de...- unosimy szeroki, rozpłaszczony język, na wałek dziąsłowy, za górnymi ząbkami,żuchwa stabila, nieruchoma.

3. Przysysamy szeroki język do podniebienia i puszczamy.

4. Kląskamy całym językiem- pracuje sam język, buzia szeroko otwarta, nieruchoma.

5. Robimy naprzemiennie z języka igiełkę i miseczkę, wyciągamy język do przodu przed siebie przy języku igiełce.

6. Unosimy szeroki język do wałka dziąsłowego -  język lata jak łopata.

7. Naciskamy mocno czubkiem języka na wałek dziąsłowy i opuszczamy– ugniatamy ciasto.

8. Czyścimy ząbki przesuwając bardzo wolno językiem po górnych zębach.

9. Liczymy językiem kolejno ząbki górne.

9. Ostrzymy czubek języka o górne ząbki.

10. Przejeżdżamy po górnych ząbkach językiem, ostrząc go o wszystkie ząbki.

11.Dociskamy górną wargę i czubkiem języka próbujemy zrzucić językiem górną wargę.

12. Powtarzamy: blable blable blable, lelum polelum, hopla hop, hopla hop, patatataj, patataj, patataj, patataj.

13. Przyklejamy chrupki kukurydziane z dziurką za górnymi zębami i przesuwamy w różne strony, staramy się aby czubek języka był w dziurce chrupka.

14. Przyklejamy wafelek cieniutki za górnymi zębami i próbujemy rozetrzeć, rozpuścić wafelek za górnymi zębami.

UWAGA!!!

15. Mówimy  układając język na wałku dziąsłowym coraz szybciej. Mówimy tak jakby język podskakiwał na koniku.

Kto tutaj tak tupie? To tato tutaj tak tupie.

Ta tapeta tu, a tamta tapeta tam.

Tata dom, tata dom, tata dom.

Tak tam pada, tak tam gada, tak tam bada.

Tak tam pada, a ta kanapa tak tam namaka.

16. Powtarzamy: dddddddddd….. układając język za ząbkami, na wałku dziąsłowym.

17. Powtarzamy: teda,teda,teda, tyda,tyda,tyda tede,tede,tede, tydyt, tydyt,tydyt, tydu, tydu,tydudda,dda,dda- też z podskokami na koniku.

18. Śpiwewamy tydyn, tydyn, tydyn, tydyn,tydyn,tydyn, tydyn, tydyn, tydyn, tydyn….

19. Śpiewamy tydyl, tydyl, tydyl, tydyl,tydyl,tydyl,tydyl,tydyl,tydyl,tydyl,tydyl,tydyl,tydyl….

20. Śpiwamy: tydyt, tydyt,tydyt, tydyt,tydyt, tydyt, tydyt, tydyt, tydyt, tydyt, tydyt, tydyt, tydyt...

21. Próbujemy wyrazy tdawa, tdawa, tdawa, tdampki, tdasa, tdamwaj, tyde,tyde,tyde.

22. Powtarzamy: atra, atra, atra, ytry, ytry, ytry, otro, otro, otro, atrament, atrapa itp.

23. Powtarzamy: dra, dra, dra, drabina, dracena itp.

24. Powtarzamy: dre, dre, dre, drewno, dresy.

25. Powtarzamy: dry, dry, dry, dryblas

26. Powtarzamy: adra, adra, adra, edre, edre, edre, ydry, ydry, ydry, odro, odro, odro.

27. Powtarzamy: pra, pra,pra, pranie, praca.

28. Powtarzamy: pre, pre, pre, prezent, precle, prędki

29. Powtarzamy: pry,pry,pry,prymus, prymulka, pryszcz.

30. Powtarzamy: pro,pro,pro, prośba, proszek,proca.

23. Czubek języka za górnymi zębami na wałku dziąsłowym i przy głosce ddddd potrącamy palcem pod czubkiem języka. Język nie może opadać na dno jamy ustnej.

                                     

Wskazówki dla rodziców dzieci z zaburzoną realizacją głosek sz,ż,cz,dż.

Ćwiczenia buzi i języka do głosek sz, ż, cz, dż

1.      Przy otwartych ustach przesuwaj językiem po górnych zębach
od wewnątrz i na zewnątrz.

2.     Otwórz buzię i czubkiem języka dotknij podniebienia.
Trzymaj go tak przez chwilę.

3.     Czubkiem języka maluj kropkę na podniebieniu tuż za górnymi zębami przy zamkniętej i przy otwartej buzi.

4.     Czubkiem języka maluj kropeczki na podniebieniu.

5.     Czubkiem języka maluj paseczki na podniebieniu zaczynając od zębów
 w kierunku gardła.

6.     Czubek języka podskakuje do góry i do dołu.

7.     Przy otwartych ustach podnoś język do wałka dziąsłowego.

8.     Cmokaj wargami wyciągniętymi w ryjek.

9.     Na przemian rozciągaj wargi w szerokim uśmiechu i ściągaj w ryjek.

10.                        Ułóż język za górnymi ząbkami, zamknij ząbki i zrób buzię w ryjek (jak przy wymowie głosek o,u) i wymawiaj starannie sz, ż, cz, dż (nie opuszczaj języka!).

Uwagi:

Ćwiczenia rób przed lustrem!

Pamiętaj! Głoski sz i ż możesz przedłużać: szszsz.., żżż..., natomiast głoski

czi mów krótko: cz, cz, cz, dż,dż,dż.

Rodzicu, pomóż dziecku i baw się razem z nim :) 

                                                                POWODZENIA :)

Co wolno dzieciom?

·       Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek.
To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka.

·       Po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poprośmy, aby , aby zlizało je dokładnie jak miś, czy kotek.

·       Pozwólmy dziecku szeroko ziewać, zasłaniając usta. Niech zrobi
to kilka razy.

·       Jedząc loda lub lizaka poprośmy, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.

·       Podczas porannego i wieczornego mycia zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nim z każdym zębem tak,
aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.

·       Podczas rysowania poprośmy, aby narysowało językiem kółka (dookoła wargi) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust).

·       Dmuchając na talerz z gorącą zupą, chuchając na dłoni, cmokając, żując pokarmy, a nawet wystawiając język dziecko ćwiczy aparat artykulacyjny

 

              Ćwiczenia usprawniające wargi

 

·       Balonik -nadymanie policzków, usta ściągnięte , wypuszczanie powietrza z balonów, aż do całkowitego wciągnięcia policzków
do środka,

·       Całuski– usta układamy w ,,ciup” i cmokamy posyłając do siebie buziaki.

·       Niejadek – usta wciągamy w głąb jamy ustnej.

·       Zmęczony konik – parskanie wargami.

·       Podwieczorek pieska – chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.

·       Kto silniejszy? – napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Wspólnie z dzieckiem trzymajmy kartkę papieru ustami i niech każdy ciągnie ją w swoją stronę.

·       Rybka – powolne otwieranie i zamykanie okrągłych ust, zęby zamknięte,

·       Świnka – wysuwanie warg do przodu, udając ryjek.

·       Wąsy –wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, próba utrzymania w takiej pozycji na wardze górnej ołówka lub słomki.

·       Drzwi domu– buzia, to domek krasnoludka, a wargi to drzwi domku. Wargi ściągnięte do przodu otwierają się i zamykają.

·       Straż pożarna– wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e-o, i-u, a-u.

·       Suszarka –wciąganie powietrza nosem, wydychanie przez słomkę na dłoń ( odczuwanie ciepłego powietrza)

 

           Ćwiczenia usprawniające język  (pionizacja)

 

·       Zaczarowane miejsce, parking- dotykamy palcem lub zimnąłyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami,nazywając je ,,zaczarowanym miejscem” lub parkingiem, w którym krasnoludek lub samochód powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.

·       Przytrzymywanieczubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków z dziurką w środku.

·       Zlizywanienutelli, mleka w proszku z podniebienia, przy szeroko otwartych ustach.

·       Konik jedzie na przejażdżkę– naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, kląskanie.

·       Winda –przy szeroko otwartej buzi  poruszanie językiem tak, jakby był windą – raz do góy, raz do dołu.

·       Karuzela– kręcenie językiem wokół ust raz w lewo, raz w prawo.

·       Chomik-wypychanie językiem policzków.

·       Malarz –malowanie językiem podniebienia, zaczynając od zębów w stronę gardła.

·       Młotek –wbijanie gwoździa w ścianę. Język uderza o dziąsła, tuż za górnymi zębami.

·       Żyrafa – język sięga do podniebienia, przy szeroko otwartych ustach.

·       Słoń – język sięga do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

 

            Ćwiczenia żuchwy

 

·       Zamykanie i otwieranie domku – szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby widoczne.

·       Krowa – naśladowanie przeżuwania.

·       Guma do żucia –naśladowanie żucia gumy.

 

                 Ćwiczenia podniebienia miękkiego

 

·       Zmęczony piesek – język wysunięty przy szeroko otwartych ustach. - wdychanie i wydychanie powietrza ustami.

·       Chory krasnoludek – kaszek, z wysuniętym językiem na brodę.

·       Balonik – nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, wypuszczanie nosem.

·       Biedronka – przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki.

·       Śpioch– chrapanie na wdechu i wydechu.

·       Kukułka i kurka – powtarzanie sylab:

ku-ku, ku-ku, ko, ko, ko, ko, ko, ko,

uku-uku, oko-oko, uku-oko,

kuku-koko, koko-kuku.


 

                                                        logopeda

                                                     Katarzyna Ziarek